Moringa olejodárná (Moringa oleifera)

Ačkoli se nejedná o příliš známou rostlinu, protože k jejímu objevení došlo teprve nedávno, rozhodně se do lidského povědomí pomalu dostane. Již nyní překvapila spoustu odborníků svým přínosem pro lidský organismus. Právem je označována jako jedna z nejvíce výživných rostlin na světě vůbec.
Jedná se o opadavý strom tyčící se do výšky 5-12 metrů. I mezi stromy představuje jakousi výjimku – za rok povyroste i o jeden metr, o čemž si běžné druhy mohou nechat jenom zdát. Má zelené listy, dlouhé asi 60 cm a bílé (někdy lehce zažloutlé) květy dozrávají v plod podobný 20 cm dlouhému lusku, uvnitř něhož se nachází asi 20 semen.

moringa – prášek

Původem pochází z Indie na úpatí Himalájí, odkud se rozšířila a dnes se pěstuje téměř po celém světě. Daří se jí především ve vlhkém tropickém či subtropickém klima a písčité půdě.
Moringa jako taková je prospěšná od kořene po listy. Místní obyvatelstvo s tímto stromem má již letité zkušenosti a dokáže zpracovat listy, kořeny, kůru i květy.
Jaký užitek přináší tento strom lidskému tělu? Nemalý, sledujte:

  • Obsahuje 45 druhů antioxidantů, které posilují imunitní systém, zpomalují stárnutí a pročišťují organismus.
  • Je adaptogenem, což je označení pro rostlinu, která pomáhá přizpůsobit se fyzické i psychické zátěži, čímž také zvyšuje celková odolnost organismu. Lidsky řečeno to znamená, že dodá energii, zmírní deprese a celkově ustálí chod těla.
  • Působí proti stresu, zlepšuje náladu a osvěžuje mysl. Také působí na správnou funkci mozku.
  • Předchází kardiovaskulárním onemocněním tím, že reguluje hladinu cukru v krvi a také cholesterolu.
  • Také zlepšuje trávení, podporuje metabolismus, udržuje správné množství bílkovin v těle, působí protizánětlivě, …

strom moringa

Moringa je zkrátka velmi prospěšná a je až s podivem, že se lidstvu tak dlouho skrývala. Nyní o ní ale již víme, proto si rozhodně nenecháme tento nejzdravější strom planety uniknout. Prodává se ve formě zeleného prášku či tablet. Prášek se dávkuje ve vodě, džusu, jogurtu, müsli, smoothie nebo se dá přidat do polévky, omáčky a mnohých dalších jídel.